About the journal
Article
Conference
Expert Advisory Board
Contact details
 
Новости

ФАС России выдвинула требования к сделке на фармрынке
03 августа 2021 г.
Малый бизнес проверят на аффилированность с крупнейшими заказчиками
03 августа 2021 г.
Кассация подтвердила антиконкурентное соглашение в Подмосковье
03 августа 2021 г.
Суд округа признал ничтожным дорожный контракт в Челябинской области на полмиллиарда рублей
03 августа 2021 г.
Hamilton Medical AG подозревают в незаконной координации экономической деятельности на рынке поставок ИВЛ
03 августа 2021 г.
Минстрой России разработал механизм изменения госконтрактов из-за роста цен
18 марта 2021 г.
ФАС России выдала предписание по сделке Мосэнерго и Русэнергосбыта
03 августа 2021 г.
ЕЭК рассказала об изменениях в Методике расчета и порядке наложения штрафов за нарушения общих правил конкуренции на трансграничных рынках
24 ноября 2020 г.
ФАС России разъяснила вопросы дерегулирования цен на ряд услуг в портах
24 ноября 2020 г.
ComparetheMarket оштрафована на 17,9 млн фунтов стерлингов за установление паритета цен
19 ноября 2020 г.
Еще      Все новости
 Самое читаемое

Трансляция VII Петербургского Международного Юридического Форума
Количество просмотров 37930
Ценовые предписания ФАС России и управление издержками и рисками компаний
Количество просмотров 19877
Что такое антимонопольный комплаенс?
Количество просмотров 19048
Сравнительная реклама в российском законодательстве
Количество просмотров 16782
Антимонопольное регулирование США и Европы: проблемы сближения
Количество просмотров 16742
Трансляция VII Петербургского Международного Юридического Форума
Количество просмотров 37930
Что такое антимонопольный комплаенс?
Количество просмотров 19048
 Обзоры

 Анонcы

7-я практическая конференция «Управление юридическими рисками: статус 2020»
12–13 ноября 2020 г. пройдет 6-я практическая конференция «Управление юридическими рисками: статус 2020». Организатор – компания «Диалог Менеджмент Партнерс».!!!
Полный текст
Международная конференция Суда ЕАЭС «Новые вызовы интеграции ЕАЭС: правовое измерение»
25–27 ноября 2020 г. состоится ежегодная международная конференция Суда Евразийского экономического союза «Новые вызовы интеграции ЕАЭС: правовое измерение».
Полный текст
Тестовый анонс
Добро пожаловать в Ангарск!
Полный текст



О журнале Экспертный совет Архив Авторам Контакты
Телефон подписки
8 (800) 555-66-00





Читать    Подписаться
Главная /  Article /  Compliance, clear to go
Compliance, clear to go

Elena Sokolovskaya,

Chief Expert of Competition and Law journal


The FAS of Russia has put before the State Duma a much-anticipated draft law on antitrust compliance1. The current version of it contains amendments only to Federal Law No. 135-FZ “On the protection of competition” dated 26 July 2006, and the draft itself has the nature of a framework. Once they are finally adopted the new rules will most likely require specification at the level of subordinate legislation adopted by the regulator, for example, in the form of clarifications by the FAS of Russia’s Presidium regarding the criteria used to assess the efficiency of a system for preventing risks.


The draft law proposes that the following should be codified:

  • definition of an internal system for ensuring antitrust compliance;
  • minimum requirements for the content of business entities’ internal regulations setting up the above system; and
  • the procedure for companies to arrange such a system.

The draft law leaves it to the discretion of companies to decide whether they implement a mechanism for preventing antitrust risks.

It provides for the possibility of agreeing with the FAS of Russia, within 30 days, internal documents a business entity has drawn up, so as to check that the compliance system corresponds to competition legislation.

Moreover, the explanatory note states that the company may not be held to have violated antitrust legislation if it has acted within the scope of an internal regulation which sets up the system and was previously approved by the regulator.

The open list of requirements for the content of a compliance system for which the draft law provides allows for other elements to be introduced into the system which meet the demands of the business entity in question. Thus, the idea of e-compliance is gaining momentum against a backdrop of the digitalisation of economics and of business processes. It implies that new compliance tools, in addition to traditional methods of risk identification, will be implemented to prevent breaches of antitrust legislation which are committed, among other things, with the use of high-end (digital) technologies.

A few issues still remain open.

A compliance system does not boil down to a single internal regulation or a set of such documents, but features a whole range of measures. These, specifically, include an internal control mechanism designed to build efficient interaction of a company’s structural divisions so as to prevent antitrust risks. The draft law does not clarify whether the FAS of Russia makes any claims if a business entity has acted within the framework of its internal regulation which was approved and still committed an offence, i.e. where the compliance system which was examined and approved by the antitrust agency failed.

Unfortunately, amendments to the Russian Code of Administrative Offences which were included in the original version of the draft law have been excluded from it. These included legal provisions regarding the mitigation of administrative liability for companies where a compliance system has been introduced and was functioning efficiently. Meanwhile, the amendments would have encouraged business entities to introduce risk-prevention mechanisms.

We hope that the draft law will ultimately be adopted and it will become clear to which minimum requirements a compliance system should correspond. This will serve as an additional incentive to put such systems in place.

____________________

1 Draft Federal Law No. 789090-7 “On amending the Federal Law “On the protection of competition”.

30 сентября 2019 г.





 Опрос

Какие принятые в 2021 г. законодательные инициативы, по Вашему мнению, наиболее значимы для развития конкуренции в РФ?

  
  
  
  
  
  
  
      





 



 
При любом использовании материалов сайта www.cljournal.ru указание на источник и гиперссылка обязательны.